Over Fenna
Fenna is sinds juni 2024 werkzaam als Senior Payroll Specialist bij Simplex.
Sinds juni 2024 versterkt Fenna het payrollteam van Simplex met haar brede ervaring, scherpe blik op optimalisatie en passie voor het vak. In dit interview vertelt ze hoe ze vanuit een onverwachte hoek het HR- en payrollvak in rolde, waarom ze zich zo thuis voelt bij Simplex en wat haar werk zo leuk en waardevol maakt.
Wie ben je, hoe lang werk je bij Simplex en wat is jouw rol?
Ik ben Fenna en ik werk sinds juni 2024 bij Simplex als Senior Payroll Specialist.
Hoe ben je in de payroll terechtgekomen en uiteindelijk bij Simplex beland?
Dat is best een bijzonder verhaal! Ik heb HBO Vrijetijdsmanagement gestudeerd, maar tegen de tijd dat ik afstudeerde, kwam die opleiding helaas negatief in het nieuws. Daardoor was het lastig om er iets mee te doen. De opleiding was bovendien heel breed, terwijl de arbeidsmarkt juist vroeg om specialisatie. Dus ben ik gaan nadenken: wat wil ik echt?
Ik werkte toen in de supermarkt en gaf danslessen, dansen is altijd een grote passie van me geweest. Bij de dansschool deed ik van alles: van websites bouwen tot het maken van roosters, factureren en ZZP’ers uitbetalen. Bij de supermarkt werkte ik als teamleider en kreeg ik te maken met sollicitatiegesprekken, contracten en workflows, die mij door team HR op het hoofdkantoor werden uitgelegd. Via beide rollen kreeg ik voor het eerst verantwoordelijkheden in personeelszaken.
Hoewel het werken in meerdere functies als manusje-van-alles een leuke uitdaging was, wilde ik mij meer specialiseren. HR sprak me aan, dus ik ging op zoek naar een opleiding in die richting. Net op dat moment werd ik gebeld door een bedrijf dat vroeg of ik interesse had in een traineeship HR & Payroll. Dat was perfect! Ik kon leren én werken. In de twee jaar die ik daar gewerkt heb, haalde ik mijn PDL en VPS en ontdekte ik bij mijn toenmalige opdrachtgever, waar ik o.a. Blokker mocht verlonen, hoe leuk ik payroll vind!
Na die periode kwam ik terecht bij een werkgever waar veel optimalisatie op gebied van HR en payroll mogelijk was. Dat heb ik samen met de functioneel beheerder gerealiseerd en daar heb ik heel veel geleerd, ook dankzij het volgen van diverse AFAS cursussen. Toen de functioneel beheerder daar vertrok en de organisatie veel wijzigingen ondervond, kwam Simplex in beeld en maakte ik kennis met een aantal van mijn huidige collega’s, die altijd vrolijk waren.
Zelf was ik op dat moment niet zo blij met de richting die mijn toenmalige werkgever op ging en toen ik dit liet blijken tijdens een dag met Twan liet hij weten: “We kunnen bij Simplex mensen zoals jij goed gebruiken. Kom eens langs voor een kop koffie.” Eerst dacht ik: Barneveld? Dat is véél te ver vanuit Haarlem. Maar ik ben toch gegaan. Het gesprek was zó leuk dat ik de afstand geen probleem meer vond. En ik zit hier nu helemaal op mijn plek!
Meer weten over payroll?
Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?
Ik werk voor twee grote klanten, en daar ben ik eigenlijk de hele week mee bezig. Het gaat veel verder dan alleen mutaties verwerken. Voor één klant heb ik samen met een collega de salarisadministratie terugverloond en zijn we daarna live gegaan. Voor deze en mijn andere klant ben ik samen met de klant continu bezig met het optimaliseren van hun omgeving, dát vind ik echt leuk.
Ik plan zelf meetings in, zorg dat alles goed geregeld is, en denk actief mee over hoe processen slimmer kunnen. Natuurlijk doe ik ook de standaard payrolltaken zoals exports draaien, mutaties verwerken, vragen beantwoorden en werken met roosterpakketten. Maar het stukje optimalisatie en écht impact maken bij de klant geeft me de meeste energie.
Wat vind je het leukst aan je werk?
Het allerleukst vind ik het om te zorgen dat de salarisverwerking van een klant optimaal werkt. Maar ook intern help ik graag collega’s om efficiënter te werken. Zo ben ik nu bijvoorbeeld bezig met het ontwikkelen van een Excel-cursus voor collega’s die daar baat bij hebben. Daar krijg ik veel voldoening van.
Wat is volgens jou een misverstand over het vak van Payroll Specialist?
Dat het saai is! Veel mensen denken dat je de hele dag alleen in een hoekje achter je scherm zit, maar dat klopt echt niet, in elk geval niet bij Simplex. Je hebt veel klantcontact, denkt actief mee en geen dag is hetzelfde. Het werk is veel breder én socialer dan de meeste mensen verwachten.
“De collega’s zijn de kers op de taart, het gezelschap en de bakken kennis waar je van kan leren. Heel erg fijn!”
Wat maakt werken bij Simplex zo leuk voor jou?
Ik krijg veel vrijheid om op mijn eigen manier te werken en mijn klanten te helpen. Daarnaast is Simplex gewoon een hele fijne werkgever. Er wordt écht goed voor je gezorgd. Dat merk je aan de grote dingen, maar ook aan kleine gebaren: er staat elke dag lunch klaar, en de directeur komt gewoon even bij je zitten om te vragen hoe het gaat of je een compliment te geven. Dat maakt een groot verschil. De collega’s zijn de kers op de taart, het gezelschap en de bakken kennis waar je van kan leren. Heel erg fijn!
Wat zou je zeggen tegen iemand die twijfelt of dit vak bij hem of haar past?
Gewoon proberen! Als je denkt dat het misschien iets voor je is, is het dat vaak ook. Het is echt leuker en veelzijdiger dan veel mensen denken, en er zijn allerlei richtingen die je op kunt.
Waarom zou je anderen aanraden om bij Simplex te komen werken?
Omdat het écht een goede werkgever is. De werk-privébalans is top, je krijgt vertrouwen en waardering, en je hebt ruimte om jezelf te ontwikkelen. Ik ben echt blij verrast!
