Over Hiltermann
Hiltermann is een Nederlandse leasemaatschappij die gespecialiseerd is in het aanbieden van flexibele en op maat gemaakte mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijke als particuliere klanten. Met een persoonlijke aanpak, transparante voorwaarden en snelle service helpt Hiltermann bedrijven en ondernemers om zorgeloos de weg op te gaan.
Branche:
Lease- en financiering
Aantal medewerkers:
250
Locatie:
Hoofddorp
Geïnterviewde:
Carolette Salomon
Producten:
Implementatie
Optimalisatie
Dashboards
Hiltermann maakt een grote digitale transformatie door. Waar processen eerder voornamelijk handmatig en op papier verliepen, heeft de organisatie nu de stap gezet naar digitalisering met de software van AFAS. Vanuit Simplex zijn wij verantwoordelijk geweest voor de implementatie van AFAS-software, verschillende procesoptimalisaties en het creëren van inzicht door middel van onze Power BI dashboards.
We spraken met Carolette van Hiltermann over de ervaringen, uitdagingen en de waarde die deze samenwerking biedt.
Een belangrijke transformatie
De overgang van handmatige naar digitale processen heeft grote impact gehad op de dagelijkse gang van zaken binnen Hiltermann. Carolette blikt terug: “We hebben echt een grote stap gezet. Waar we eerst met papieren formulieren en losse systemen werkten, hebben we nu één centrale omgeving waarin alles samenkomt. De implementatie van AFAS vormde daarbij de basis. Simplex begeleidde niet alleen de technische kant van het traject, maar ondersteunde ook bij de optimalisatie van de gesprekken- en beoordelingscyclus. Hierdoor zijn deze processen nu niet alleen efficiënter, maar ook meer gericht op de ontwikkeling van medewerkers”.
Inzicht en uitdagingen met data
Naast de optimalisatie van processen heeft Hiltermann diverse Simplex Analytics Power BI dashboards geïmplementeerd. Deze dashboards bieden continu inzicht in belangrijke HR-data, zoals headcount en FTE overzichten, in, door- en uitstroom, verlof, personeelskosten, verzuimtrends en –patronen, verzuimkosten en meer. De overgang naar een digitale omgeving bracht ook nieuwe uitdagingen met zich mee.
“Je merkt dat je in de beginfase tegen dingen aanloopt. Dataregistratie moet namelijk goed op orde zijn. Wanneer dit in de bron niet helemaal klopt, zie je dat terug in je dashboards. Maar juist door deze fouten te zien, kom je erachter waar verbeterpunten zitten. Het is een proces van continu leren en verbeteren”, geeft Carolette aan.
Bert van ons Simplex Analytics-team vult aan: “Ik omschrijf onze dashboards altijd als een gebruiksvriendelijk vergrootglas op je AFAS-dataset. Hierdoor zie je ook continu waar het nog niet helemaal goed gaat qua registratie en kun je snel grote optimalisatieslagen maken”.
“Wat ik fijn vind, is dat Simplex heel flexibel is. Ze denken met ons mee en begrijpen dat zo’n transitie tijd kost. We hebben echt het gevoel dat we samen aan dit project werken.”
De meerwaarde van samenwerking
Voor Hiltermann is de samenwerking met Simplex niet alleen technisch van waarde, maar ook praktisch en mensgericht. Carolette benadrukt: “Wat ik fijn vind, is dat Simplex heel flexibel is. Ze denken met ons mee en begrijpen dat zo’n transitie tijd kost. We hebben echt het gevoel dat we samen aan dit project werken. De implementatie van AFAS en de dashboards levert veel meer op dan alleen tijdswinst. Het gaat niet alleen om efficiëntie, maar ook om inzicht. We hebben nu een veel beter beeld van hoe processen verlopen en waar verbeteringen mogelijk zijn. Dit helpt ons om vooruit te kijken”.
Een traject van groei
Hoewel de transformatie al veel voordelen heeft opgeleverd, is het traject nog lang niet afgerond. We zijn op de goede weg, maar er is nog genoeg ruimte voor verbetering. Het is mooi om te zien hoe ver we al zijn gekomen, maar we kijken ook uit naar wat nog komen gaat. Met de hulp van Simplex blijft Hiltermann werken aan het verder optimaliseren van processen en het verbeteren van datakwaliteit. Het doel is om niet alleen een efficiënte organisatie te worden, maar ook één die volledig datagedreven kan opereren.
Benieuwd wat onze medewerkers over de samenwerking met klanten vertellen?
Toekomstperspectief
De samenwerking tussen Hiltermann en Simplex toont aan dat digitalisering een doorlopend proces is. We leren veel van elkaar en dagen elkaar hierin ook uit. Met elke stap komen nieuwe inzichten naar voren, die weer leiden tot verdere verbeteringen. Zo zetten we schouder aan schouder continu de volgende stappen in de samenwerking. Dit is hoe wij een goed partnership zien.