👋 Kan ik je ergens mee helpen?
Johan van den Berg Accountmanager Plan direct een kennismaking! Plan direct een kennismaking!

Saman Groep aan het woord: Één overzichtelijk dashboard voor alle HR-data

Lees verder
  • Klantnaam:
  • Saman Groep
  • Gebruikt AFAS sinds:
  • 2023
  • Softwaregebruik:
  • HRM/Payroll
  • Aantal medewerkers:
  • 370
  • Geïnterviewde:
  • Marije Vroegindeweij

De Simplex teamleden van dit project:

Mark Data Engineer
Jos Consultant
Peter Consultant

Na de livegang van AFAS in januari 2023 maakt Saman Groep sinds juni 2023 gebruik van de Power BI dashboards ontwikkeld door Simplex. In combinatie met een uitgebreide AFAS-inrichting krijgen zij in deze dashboards duidelijke inzichten in bijvoorbeeld instroom, uitstroom en verzuim.

Wat doet de Saman Groep?

Saman groep maakt duurzaam en comfortabel wonen, leven en werken voor iedereen bereikbaar. Als duurzame installateur zetten we in op de energietransitie. Dat doen wij met warmtepompen, zonnepanelen, CV-ketels en laadpalen. Eigenlijk alles wat te maken heeft met duurzaamheid.

Wat zijn jouw werkzaamheden binnen Saman Groep?

Bij Saman Groep werk ik op de afdeling ‘Verbeteren en Vernieuwen’ als projectleider. Deze afdeling is specifiek gericht op het projectmatig aanpakken van verbeteringen. Daar zit een stukje ICT in, maar ook projectleiding. In eerste instantie heb ik onderzoek gedaan naar verschillende HR-systemen, zo ben ik hier begonnen. Uiteindelijk kwamen we toen bij AFAS terecht. Wij hadden best wat specifieke wensen en uitzonderingen op de standaard, dus toen gingen we op zoek naar een partner, en kwamen we bij Simplex terecht.

Welke AFAS modules gebruiken jullie?

We zijn in januari 2023 live gegaan met AFAS en gebruiken HRM/Payroll, daarnaast maken we natuurlijk gebruik van Simplex Analytics voor onze dashboards.

Hoeveel collega's heb je momenteel bij Saman Groep?

Haha, dan moet ik even op het dashboard kijken. Daar zie ik nu 371!

Wij wilden in één oogopslag kunnen zien wat er speelde in de organisatie. Vooral door inzicht op het gebied van verzuim en uitstroom hebben we echt stappen kunnen maken. - Marije Vroegindeweij

Over de dashboards, waar lag bij jullie de informatiebehoefte? Waarom zijn jullie met Power BI aan de slag gegaan?

Wij werkten al met Power BI voor onze andere processen. Zo staat bijvoorbeeld alles van verkoop daarin, maar ook voor een stukje planning. Toen wilden we gebruik gaan maken van de dashboards van AFAS, maar die voldeden niet helemaal aan onze wensen. Voornamelijk het stukje filtering en wat je uit de dashboards kan halen voelde voor ons niet helemaal intuïtief. Het was belangrijk dat ook leidinggevenden zelf met de dashboards aan de slag konden gaan, en dat lukte niet met de standaard. Wij wilden graag in één oogopslag kunnen zien wat er speelde in de organisatie. Vooral door inzicht op het gebied van verzuim en uitstroom hebben we echt stappen kunnen maken.

Welke onderdelen hebben jullie momenteel in de dashboards inzichtelijk?

Instroom, uitstroom en verzuim zijn voor ons belangrijke punten. Daarnaast maken wij veel gebruik van werving en selectie, om inzicht te hebben in hoelang een vacature open staat, en hoeveel sollicitanten er in elke stap van het proces zitten. Ons wagenpark hebben we kortgeleden ook ingericht, dus daar gaan we mee aan de slag.

Hoe maken jullie van deze onderdelen gebruik in de dagelijkse werkzaamheden?

Onze HR-afdeling gebruikt de dashboards om inzicht te krijgen in de groei, het verzuim, de uitstroom en de openstaande vacatures. De leidinggevenden gebruiken het voornamelijk om inzicht te krijgen in hun eigen afdeling. Daarmee weten ze op welke gebieden ze actie moeten ondernemen binnen hun eigen team. De leidinggevenden hebben ook één keer per twee weken een gesprek met onze adviseurs, daarin worden de dashboards gebruikt als stuurinformatie voor de afdeling.

Leuk om te horen dat het door de hele organisatie zoveel gebruikt wordt!

Ik moet ook wel zeggen dat dit ook door jullie komt! Toen wij zijn begonnen met de implementatie hebben wij heel veel tips gekregen, zoals bijvoorbeeld: Direct vanaf het begin leidinggevenden meenemen in AFAS en zorgen dat je niet iets uit handen neemt voordat je gaat starten. Voor de implementatie van AFAS lagen alle HR-taken bij de HR-afdeling. Met de komst van AFAS hebben leidinggevenden zelf veel meer inzicht gekregen in hun team en gaan ze zelf hiermee aan de slag!

Gerelateerde artikelen

Ook al jouw AFAS data in één overzichtelijk dashboard?

Neem contact met ons op Neem contact met ons op
© 2024 Simplex Consultancy Algemene voorwaarden Privacy verklaring