Zou je een korte introductie kunnen geven over jezelf en jouw werkzaamheden binnen Nebest?
Jeroen Post, IT-manager bij Nebest. Projectleider voor de implementatie van AFAS en functioneel beheerder. De afgelopen 3 jaar stonden mijn werkzaamheden in het teken van AFAS: 80% gericht op AFAS en 20% op andere automatiseringen binnen IT.
Waarom hebben jullie gekozen voor de software van AFAS?
AFAS is eerder ter sprake gekomen, maar destijds werkten we nog met verschillende pakketten en konden we nog niet volledig overstappen naar één pakket. Toen dat wel mogelijk werd, kozen we voor AFAS omdat vrijwel alles met één pakket kan en vanwege de mogelijkheid om zaken met vrije inrichting op te lossen. De combinatie van de AFAS-standaard en onze vrije inrichting bevalt ons nu uitstekend. We gebruiken voornamelijk InSite, en alleen als dat niet mogelijk is, gebruiken we Profit.
Waar ligt jullie grootste gebruik binnen de AFAS modules?
Ons grootste gebruik ligt bij projecten. Veel van onze medewerkers werken op projectbasis, dus daar ligt onze focus.
Is er bij jullie intern ook iemand die het beheer van de software samen met onze consultant oppakt?
Ja, we hebben veel eindgebruikers, maar we hebben twee applicatiebeheerders die samen met de consultants van AFAS en Simplex de inrichting verzorgen. We werken samen met Simplex voor HRM en Payroll, en we werken met AFAS samen voor ERP.
Wat zijn jullie ambities rondom de AFAS software?
Met betrekking tot HRM en Payroll is onze ambitie om alle leveranciers die invloed hebben op de payroll te koppelen aan AFAS. Zij zijn verantwoordelijk voor de invoer. Denk aan leasemaatschappijen voor auto's, maar ook aan leasefietsen. Onze werkwijze is om hiervoor eerst intern een roadmap te maken, inclusief een budget. Daarna gaan we extern kijken of onze ideeën haalbaar zijn. Hierbij zullen we ook Simplex betrekken om mee te denken over de mogelijkheden. Als het om een oplossing gaat waarvoor Simplex Flow nodig is, schuwen we niet van deze aanpak vanwege de voordelen die het biedt.
Hoe is het contact met Simplex?
Bernard, die nu bij jullie werkzaam is, heeft de AFAS software aan ons verkocht toen hij nog bij AFAS werkte. Via AFAS zijn wij aan jullie gekoppeld voor de HRM/payroll-implementatie. Op 9 november 2020 is de inrichting begonnen: 3 dagen payrollinrichting door Thijs Boone en 5 dagen HRM-inrichting door Channiël Joël.
Daarna hebben we veel optimalisatietrajecten bij jullie gedaan, mede door het goede contact met Bernard. Deze lijntjes lopen al goed sinds hij bij AFAS werkt, en dat is nu niet anders. Ook hebben we goed contact met de consultants, en de samenwerking verloopt prima.
Tijmen aan het woord:
Als consultant bij Simplex kan ik bevestigen dat de samenwerking goed verloopt. Je krijgt het vertrouwen om jouw ideeën toe te passen en deze in te richten. Maar je kunt Jeroen ook aan het werk zetten. Er is genoeg kennis en kunde binnen Nebest om zaken op te pakken.
Het mooie van de samenwerking met Nebest is de blijk van vertrouwen en hun openheid voor nieuwe oplossingen. Als consultant mocht ik mijn eerste Flow instellen om de jaarlijkse aanbieding van meeruren te faciliteren. Aangezien dit langer zou duren dan voor een Flow-expert, heb ik dit in overleg met Jeroen gedaan. Een Flow-expert had dit binnen één dag geregeld. Met Jeroen heb ik afgesproken dat ik dit mocht oppakken en dat ik één dag hiervoor zou schrijven en 1,5 dag inclusief testen voor mijn eigen rekening zou nemen. Ik vond het erg mooi dat de klant mij deze kans heeft geboden.
Verder zijn we van plan ons beheerteam in de toekomst verder uit te breiden. Onze collega Willeke gaat bij AFAS de beheerderstraining volgen om daarna bij ons de rol van AFAS-beheerder op zich te nemen. Op deze manier kan ik na 4 jaar AFAS mijn expertise uitbreiden naar andere processen binnen onze organisatie.