Nieuws
Sander is consultant bij Simplex en werkt dagelijks met verschillende modules binnen AFAS zoals ERP, HRM, cursusmanagement en CRM. Hij deelt zijn ervaringen over de samenwerking met De Meerwaarde, waar hij als consultant en projectleider de verantwoordelijkheid droeg voor het soepel laten verlopen van het optimalisatietraject van de cursusmanagement module. Hij benadrukt het belang van open communicatie en een goede voorbereiding voor het succes van elk project.
"Het allerbelangrijkste is goed voorbereid zijn en precies weten wat je wilt. Het helpt enorm als je een duidelijk doel hebt voor je project en weet welke mensen je daarbij nodig hebt."
Hoelang werk je bij Simplex en wat is je functie?
Ik werk nu vier jaar als consultant en projectleider bij Simplex. In mijn rol werk ik veel met ERP, maar ook HRM, cursusmanagement en CRM komen regelmatig voorbij. Die afwisseling vind ik erg leuk. Daarnaast doe ik af en toe projectleiding, wat ik ook echt interessant vind om te doen.
Hoe kijk jij tegen de samenwerking met De Meerwaarde aan?
Tijdens deze opdracht heb ik meerdere rollen opgepakt, ik was niet alleen consultant maar ook projectleider. Zij wilde gebruik gaan maken van de cursusmanagementmodule van AFAS. Een groot deel van de werkzaamheden die daarbij hoorde was het plannen van het hele traject. Voordat ik überhaupt bij De Meerwaarde langs was geweest, had ik eigenlijk al een goed beeld van wat ik op de eerste dag van hen nodig had. Vanuit daar werkten we dag voor dag verder, waarbij ik ook rekening hield met hun prioriteiten en wensen.
Om ervoor te zorgen dat we elke dag volgens plan verder konden, was het belangrijk dat De Meerwaarde zelf ook aan de slag ging met het schrijven van content om de omgeving te kunnen vullen. Daarom gaf ik ze aan het eind van elke consultancydag een aantal taken mee die ze af moesten hebben voor de volgende dag. Ze pakten dit altijd goed op, waardoor we ons netjes aan de planning konden houden. Ik heb de samenwerking als prettig ervaren!
Wat maakt de samenwerking met de Meerwaarde uniek?
De communicatie met De Meerwaarde was heel open. Ze luisterden naar wat ik te zeggen had, maar gaven ook duidelijk hun eigen mening. Als iets niet lukte, gaven ze dat meteen aan, dit was een fijne werkwijze. Op deze manier konden we gezamenlijk direct naar een oplossing zoeken en vertraging voorkomen. Niet elke klant durft dat, dus dat maakte de samenwerking voor mij wel echt uniek.
Wat was de grootste uitdaging bij het implementeren van de module?
De grootste uitdaging was eigenlijk de zomervakantie die midden in het proces viel. Alles was klaar voordat de vakantie begon, maar tijdens de vakantie gingen mensen er toch nog over de omgeving nadenken en kwamen ze met ideeën voor dingen die beter of anders konden. Dat was een uitdaging voor mij, maar die hebben we opgelost door een extra dag in te plannen om al die wensen door te voeren.
Technisch waren er ook wat kleine uitdagingen, vooral omdat hun idee van cursusmanagement soms botste met de standaard mogelijkheden van AFAS. Daardoor konden bepaalde dingen niet zoals zij wilden, maar we hebben dat deels opgelost door met vrije inrichting.
De laatste uitdaging was de content: ze wilden meer dan 50 cursussen vullen met de juiste info, en dat kwam grotendeels op één HR-medewerker terecht. Dat was veel naast haar dagelijkse werk, dus dat liep niet altijd helemaal lekker.
De Meerwaarde liet weten dat je werkhandleidingen hebt geschreven, waarom heb je dit gedaan?
Klopt, dat doe ik eigenlijk altijd. Ik vind het superbelangrijk dat mensen precies weten wat ze moeten doen. Ik heb ook gemerkt dat als ik dat niet doe, ze uiteindelijk toch weer bij mij komen met vragen. Dus het helpt niet alleen de klant, maar ook mijzelf. Door werkhandleidingen te schrijven, kunnen klanten na de implementatie of optimalisatie gewoon zelf aan de slag.
Heb je op nog meer manieren aan kennisdeling gedaan?
Ja, ze hebben intern één applicatiebeheerder die verantwoordelijk is voor de AFAS-omgeving. Hij was niet betrokken bij de inrichting van de module, maar ik heb om de consultancydag even met hem gezeten om uit te leggen wat ik had gedaan en waarom ik bepaalde keuzes had gemaakt. Dat zorgde ervoor dat hij niet voor elke kleine vraag weer naar mij hoeft te komen, maar dat hij voor een groot deel ook zelf verder kan.
Wat zou je andere organisaties aanraden die soortgelijke trajecten doorlopen?
Het allerbelangrijkste is goed voorbereid zijn en precies weten wat je wilt. Dat zijn de dingen waar een consultant echt iets mee kan. Het helpt enorm als je een duidelijk doel hebt voor je project en weet welke mensen je daarbij nodig hebt. Dat was bij De Meerwaarde echt goed geregeld. Ik zat altijd aan tafel met de mensen die beslissingen konden nemen of input moesten geven, en dat werkte supergoed. Zo had je alle lijntjes in één overleg en kon je snel knopen doorhakken. Dat maakt het voor een consultant veel makkelijker om een project goed te laten verlopen.
Wil je weten hoe De Meerwaarde deze optimalisatie heeft ervaren? Lees hun verhaal