👋 Kan ik je ergens mee helpen?
Johan van den Berg Accountmanager Plan direct een kennismaking! Plan direct een kennismaking!

Melis Logistics aan het woord

Lees verder
  • Branche:
  • Transport
  • Softwaregebruik:
  • Payroll & HR
  • Gebruikt AFAS sinds:
  • 2018
  • Aantal medewerkers
  • 220
  • Gevestigd te:
  • Duiven
  • Geïnterviewde
  • Nick Broekhuysen

Zou je een korte introductie kunnen geven over jezelf en jouw werkzaamheden binnen Melis Logistics?

Mijn naam is Nick Broekhuysen. Binnen Melis Logistics heb ik een aantal functies vervuld in de zeven jaar dat ik hier nu werk. Ik ben begonnen als business analist, toen ben ik operationeel manager geworden en ik zit nu helemaal op mijn plek als general manager.

Zou je kunnen uitleggen wat de corebusiness van Melis Logistics is?

Melis is groot geworden met het zogeheten contract transport. Dit houdt in dat de klant transport plant en wij het juiste materiaal en de chauffeur leveren. Ongeveer 60% van onze chauffeurs rijden op het contract transport. De overige 40% rijdt op het zogeheten stukgoed, ook wel het vervoer per eenheid. Wij halen de producten op bij onze klanten en wij regelen dat de goederen op de juiste plaats terecht komen. Verder bieden we nog warehousing aan voor onze klanten.

Ik merk dat jullie, zeker in vergelijking met andere transportbedrijven erg modern en strategisch denken. Jullie gaan echt mee met de tijd, waardoor ik ook wel heel benieuwd ben hoe jullie AFAS hierin zien?

Leuk dat je dat opmerkt. Onze strategie is omgebouwd naar het befaamde Melis platform waarop je een medewerker, bijvoorbeeld een chauffeur ziet staan. Ons doel is om de bewuste chauffeur een omgeving te faciliteren, waardoor er optimaal kan worden gewerkt. Naar onze mening gebeurt dat allereerst door de chauffeur te laten gedijen in een ondernemende cultuur. Verder willen wij de meest moderne materialen en middelen bieden en ten slotte continue investeren op het gebied van ICT.  Binnen die laatste kernwaarde valt onze AFAS omgeving natuurlijk ook.

Hoe lang werken jullie nu met AFAS?

Een jaar of drie/vier. Eerst leverden consultants van AFAS zelf de diensten aan Melis. Maar we merkten toch dat het implementeren van de software en het afstemmen van de software op de wensen van de klant niet de corebusiness is van AFAS. Op een gegeven moment kwamen we met AFAS in gesprek, waarin naar voren kwam dat met de wensen die wij hadden het wellicht goed voor ons zou zijn een AFAS partner in te schakelen. Zo zijn we in eerste instantie bij een andere AFAS partner terecht gekomen, maar daar was geen match mee. Zodoende zijn we met Roy voor Simplex en nog twee andere AFAS partners in gesprek gekomen. Na de gesprekken met de verschillende partijen is de keuze op Simplex gevallen. In Simplex vonden we namelijk naast een fijne AFAS partner, ook bekwame consultants die de branche kennen. Omdat we bij Simplex echt consultants vonden die je prikkelden om verder te gaan denken, waren we eigenlijk direct overtuigd. De consultant die bij ons aan de slag is gegaan is Wouter en daarin hebben we echt een hele goede adviseur gevonden.

Wat maakt nou echt dat verschil tussen Simplex en de andere partners waarmee jullie in gesprek zijn gegaan?

Toen ik in contact kwam met Roy, merkte ik al wel dat er een klik was. Er werd begrepen wat we hier doen en er wordt recht door zee gecommuniceerd, zoals wij dat ook doen. Roy heeft het verkocht, maar de consultant die bij ons kwam, moest zijn beloftes wel waar maken. Wouter had al eerder een implementatie gedaan bij een soortgelijk bedrijf en had daardoor al de meters gemaakt die wij nog af moesten gaan leggen. In combinatie met de senior consultant Alwin in het begin van de implementatie, was er direct vertrouwen in een goede samenwerking en werd waargemaakt wat ons was verkocht. De consultant maakt uiteindelijk het verschil en dat heeft bij ons ontzettend goed uitgepakt. Ik denk dat de kracht van Simplex is dat er ervaring is in veel verschillende branches en dat ze de juiste consultant met de klant weten te matchen. Eigenlijk zoals wij de juiste chauffeur op de juiste ritten weten te zetten.

Ik denk dat de kracht van Simplex is dat er ervaring is in veel verschillende branches en dat ze de juiste consultant met de klant weten te matchen.

Waar ligt jullie grootste gebruik binnen AFAS qua modules?

We gebruiken de module HR en de module voor de Payroll. Vooral binnen HR is het onze ambitie om alle processen die er worden doorlopen in de software in te richten. De reis die wordt gemaakt van sollicitant tot medewerken, moet digitaal kunnen worden gemaakt. We zijn al druk bezig deze ambitie te vervullen. Waar we vroeger nog naar de printer moesten lopen om een papieren contract uit te draaien en te ondertekenen, is het meeste nu al digitaal geregeld. Uiteraard loop je echt nog wel tegen punten aan die alles behalve geautomatiseerd zijn, maar het doel is om op den duur geheel digitaal te kunnen werken. Iedere keer gaan we een stukje verder in de automatisering en daarbij helpt de Simplex consultant enorm.

Is er bij jullie intern ook iemand die het beheer van de software samen met onze consultant oppakt?

We hebben niet lang geleden geëvalueerd met Roy en Wouter waar we nu staan. Tijdens de evaluatie is door Roy en Wouter geadviseerd om inderdaad te gaan denken aan een applicatiebeheerder van AFAS in ons HR team en op onze ICT afdeling, omdat we dat op dit moment nog niet hebben. Op die manier krijgen we straks weer wat meer regie en kennis in huis voor als de Simplex consultant niet meer geregeld bij ons over de vloer komt. We gaan die adviezen opvolgen en kiezen er dus bewust voor om meer AFAS kennis in huis te halen. We hopen dat nodige aanpassingen en ontwikkelen zo intern kunnen worden doorgevoerd, waardoor de software steeds beter is afgestemd op onze specifieke wensen. Uiteraard zal Wouter dat de komende tijd eerst nog samen met ons gaan doen, maar wanneer de basis echt goed staat, willen we dat proberen zelf op te gaan pakken.

Hebben jullie al een idee hoe jullie de interne regie vorm gaan geven?

Uiteindelijk zal er op onze HR afdeling een ‘key user’ komen die wegwijs is gemaakt in de software van AFAS. Alle HR medewerkers kunnen met hun vragen over AFAS terecht bij deze medewerker. Vervolgens kan onze ‘key user’ sparren met een interne applicatiebeheerder met een bak aan AFAS ervaring over de vragen waar de ‘key user’ zelf niet uitkomt. Mochten er daarna nog steeds vragen open blijven staan, dan komen die vragen op de lijst om periodiek met onze consultant Wouter te bespreken.

Regelen jullie de opleiding van die applicatiebeheerder en ‘key user’ zelf?

Nee, Wouter zal de opleiding van deze medewerkers op zich nemen, zodat alle nodige kennis juist wordt overgedragen. Verder zullen de nodige trainingen bij AFAS worden gevolgd.

Maken jullie ook gebruik van de strippenkaart voor bepaalde situaties?

Onze HR afdeling gebruikt die zeker! Dit is vooral in de situaties waarin Wouter net langs is geweest en wij met de nieuwe functies aan de slag willen en er net niet uit komen. We kunnen dan verder op weg worden geholpen om de tijd tussen het volgende bezoek van Wouter te overbruggen. Ook wanneer er bijvoorbeeld een medewerker op een bepaalde tijd in dienst moet worden gemeld en dat lukt niet, wordt er gebruik gemaakt van de strippenkaart om dit toch op tijd te kunnen doen.

Wat zijn jullie ambities nog binnen AFAS?

Vooral het uitrollen van de pocket app voor onze chauffeurs is een eerste stap die we gaan zetten. We zitten er verder nog aan te denken om ook de module ERP te gaan gebruiken. We merken dat AFAS echt een prachtig pakket is, wat perfect werkt als je er voldoende tijd in steekt. We willen dus pas kiezen voor de uitbreiding wanneer we daar de nodige tijd en energie in kunnen steken. Maar een vervolg komt er zeker!

Gerelateerde artikelen

Benieuwd naar de mogelijkheden binnen jouw organisatie?

Neem contact op Neem contact op
© 2024 Simplex Consultancy Algemene voorwaarden Privacy verklaring