Richard vertelt: consultancy gaat verder dan de AFAS standaard

Lees verder

Kan je iets over jezelf vertellen?

“Zeker! Ik ben Richard Heijenk en woon in Apeldoorn, waar ik vorig jaar een huis heb gekocht met mijn vriendin. Na een jaar lang klussen, is het nu bijna klaar. Ik heb International Business Administration gestudeerd aan de Universiteit van Twente. Procesoptimalisatie is altijd een interesse van me geweest. Na mijn studie ben ik begonnen bij HANOS als procesbeheerder. Daar heb processen geoptimaliseerd voor de afdeling Inkoop en Masterdata. Hier kreeg ik de bevestiging dat ik dit echt het leukste vind om te doen. Het liefst bij verschillende bedrijven. Daarom heb ik uiteindelijk de stap gemaakt om consultant te worden."

Hoe ben je bij Simplex terecht gekomen?

“Leobart (operationeel directeur red.) heeft samen met mijn broertje gestudeerd. Via mijn broertje hoorde ik dat Leobart een consultancybedrijf was begonnen samen met Roy. Ik was toen net op zoek naar een nieuwe baan, dus heb hem een berichtje gestuurd. En toen kwam van het een het ander…”

Wat houdt je werk als ERP consultant in?

“Ik werk als ERP consultant. Ik help klanten met het inrichten van praktisch heel AFAS Profit: Financieel, Ordermanagement, HRM, CRM, Inkoop... Eigenlijk alles, behalve Payroll. Ik bedenk samen met de klant op welke manier we processen moeten inrichten in Profit. Daarna richt ik het natuurlijk ook in.”

Wat vind je het leukst hieraan?

“Het meedenken naar een goede oplossing. Juist die processen automatiseren, waar niet standaard een oplossing voor is in Profit. Ik wil verder gaan dan de ‘standaard inrichtingstrucjes’. Kijk: een klant heeft voor AFAS gekozen. Dan is het wel fijn dat ze zo veel als mogelijk processen kunnen digitaliseren en automatiseren. Dat gaat vaak verder dan de Standaard van AFAS. Vaak is er veel meer mogelijk met AFAS, maar is een klant niet goed genoeg op de hoogte, of vindt de klant het lastig om buiten de kaders te denken. Dan kan het lastig zijn om tot een goede oplossing te komen. Ik vind het leuk om hier in mee te denken.”

"Vaak is er veel meer mogelijk, maar heeft de klant hier nog geen weet van."

Het leukste is om met de klant mee te denken en ze te helpen het meeste uit hun software te halen. Ik wil verder gaan dan alleen iets neerzetten en zeggen: "Joh, hier staat het. Succes ermee." Ik wil mijn klant meenemen in de keuzes die gemaakt zijn en ze uitleggen wat er is gemaakt en waarom.

Wat is de grootste uitdaging voor de klant tijdens een optimalisatie of implementatie?

"Dat verschilt, maar een van de belangrijkste aspecten, is draagvlak creëren binnen de organisatie. Zeker als het een grote verandering is die veel impact heeft op veel medewerkers.  Bijvoorbeeld bij het wegvallen van een systeem dat wordt vervangen door Profit. Sommige afdelingen moeten misschien meer werk gaan doen (in hun ogen) terwijl het voor het bedrijfsbelang wel veel werk scheelt. Hoe zorg je ervoor dat iedereen het daarmee eens is?"

Hoe ondersteun jij hierin?

‘Ik denk mee en probeer samen met de klant vragen te beantwoorden als: welke afdelingen zijn er allemaal betrokken bij dit proces, wat voor mensen zitten daar, wat voor impact heeft het, hoe laten we ook hun de toegevoegde waarde zien etc.”

Wat zou je tip zijn voordat klanten beginnen aan een optimalisatie?

“Denk goed na over het droomscenario. Vaak weten klanten wel dat ze 'iets' willen, maar weten ze niet goed wat waarom ze het willen. Als je dat niet goed voor ogen hebt, weet je ook niet hoe je iets moet gaan inrichten."

Maar dan is het ook jouw rol om hier in mee te denken?

"Ja absoluut, dat is zeker waar!"

Waarom zouden organisaties voor simplex kiezen?

“Omdat we een heel leuk bedrijf zijn, iedereen neemt veel positieve energie mee.  Er zijn veel collega’s om op terug te vallen, daardoor is er altijd wel iemand die de juiste expertise heeft en daarmee is er altijd een oplossing voor elk probleem.”

Wat is je grootste blunder?

“Haha, lastig… We hebben ooit een signaal ingericht, maar de filters niet helemaal juist gezet. Hierdoor kregen 3500 medewerkers allemaal ongeveer 30 e-mails. Er werden zo’n 100.000 e-mails verstuurd die eigenlijk niet verstuurd hadden moeten worden. Oeps. Gelukkig was de inhoud van de e-mails niet zo spannend.”

Benieuwd hoe Richard jouw organisatie kan ondersteunen?

Neem contact op Neem contact op