#nieuws

Joël aan het woord

Zoals iedereen weet zijn er versoepelingen van de corona maatregelen. Ook bij Simplex hebben we de afgelopen periode vanuit huis gewerkt. Wij proberen de werkzaamheden zo goed mogelijk door te laten gaan. Hierbij hebben wij gevraagd aan onze topper Joël of hij zijn ervaringen wilde delen met het thuiswerken.

Kan je eens wat over jezelf vertellen?

Mijn naam is Joël, 24 jaar oud en woon in Barneveld. Ben inmiddels een halfjaar AFAS consultant bij Simplex en heb het succesbeheer AFAS traineeship gevolgd. In mijn vrije tijd sport ik graag en ben ik bezig met beleggen.



Wat zijn je werkzaamheden bij Simplex?

AFAS HRM/Payroll consultant, dat betekent dat ik langs ga bij klanten en verantwoordelijk ben voor het optimaliseren en inrichten van de AFAS software.



Hoe bevalt het thuiswerken?

Goed! Het was de eerste weken wel even wennen en mijn plek zoeken. Ik heb een goede werkplek ingericht voor mijzelf om prettig te kunnen werken. Maar ik moet zeggen dat ik het klant contact en mijn collega’s toch wel mis ondanks de digitale oplossingen.



Hoe vergader je nu met je collega’s?

Via Microsoft Teams zo is het mogelijk om te videobellen. Zo zie je je collega’s ook nog eens, wel zo leuk! Ook hebben we 1 keer in de 2 weken een team meeting waar iedereen aanwezig is. Zo vertellen we over onze ervaringen van de afgelopen 2 weken, en een update van de directie over de stand van zaken.



Normaal gesproken zit je (bijna) elke dag bij een klant, hoe zorg je er nu voor dat de klant op de hoogte is van het werk wat je voor hun doet?

Ik probeer op een consultancy dag met een klant, 4 vaste momenten per dag in te plannen waarop wij contact hebben:

• Rond 09:00 uur een stand-up om de dag te beginnen en door te nemen met de klant wat ik die dag ga doen

• Rond 11:00/11:30 uur om een update te geven van de werkzaamheden die ik tot dan toe heb verricht en om te checken of dit juist is
• Rond 14:00 uur voor een update en aan te geven welke werkzaamheden ik in de resterende tijd nog oppak
• Rond 16:30 uur voor een terugkoppeling naar de klant wat er die dag is opgepakt en eventuele vragen te bespreken
• Uiteraard stuur ik aan het eind van de dag nog een mail met de zaken die die dag zijn opgepakt en wat er de volgende dag op de planning staat



Mis je je collega’s?

Jazeker! Ik mis vooral de vrijdagen die wij gebruiken als kantoordag, op kantoordag zijn alle Simplex medewerkers op kantoor, wat erg gezellig is. Vaak hebben we dan een ‘lekkere lunch’ en is er ruimte voor ontspanning.



Merk je wat aan je productiviteit?

Ik moet zeggen dat mijn productiviteit niet lijdt onder het thuiswerken. Zoals aangegeven heb ik een goede werkplek voor mijzelf ingericht, waar ik lekker rustig kan werken en klanten kan bellen. Verder heb ik (nog) geen kinderen waar ik op hoef te letten.



Moet je verplicht thuiswerken ivm corona?

Vanuit Simplex hebben wij de vrijheid gekregen om thuis te werken. Simplex volgt de richtlijnen van het RIVM en daardoor is bij ons sinds het uitbreken van de Corona crisis ons kantoor daarom ook gesloten. In samenspraak met de klant is afgesproken dat wij vanaf afstand werken, gelukkig begrijpen en respecteren klanten dit besluit. Zo zijn de afgelopen periode al mijn afspraken vanaf afstand geweest. Wij zitten in een sector waar thuiswerken goed mogelijk is, door middel van telefonisch contact, het delen van schermen en Profit is er een hoop mogelijk.



Denk je dat er vanaf nu meer thuisgewerkt gaat worden in jouw organisatie, ook nadat het coronavirus is ingedamd?

Ik moet zeggen dat ik weer sta te springen om naar klanten te gaan. Het persoonlijke contact met de klant mis ik wel. Daarnaast is het soms gewoon makkelijker om naast de klant te zitten en uitleg te geven. Ik sluit niet uit dat ik na het Corona virus vaker thuis ga werken, het scheelt namelijk een hoop reistijd!



Wat zie jij als voordelen van de mogelijkheid om thuis te werken?

Het grootse voordeel is het besparen van reistijd. Als consultant ben je veel onderweg naar klanten door heel Nederland en België. Dit betekent vaak vroeg opstaan en regelmatig in de file staan. Door thuiswerken is dit verleden tijd.



Wat zie jij als nadelen van de mogelijkheid om thuis te werken?

Het persoonlijk contact met de klant. Soms is thuiswerken niet altijd even efficiënt, het is soms handiger om naast de klant te zitten en uitleg te kunnen geven.



Heb je nog tips voor andere consultants die momenteel thuiswerken?

Ik zie thuiswerken en de corona crisis vooral als een kans voor mij als consultant. Zo heb ik mij de afgelopen periode kunnen verdiepen in onderwerpen van AFAS waar ik nog niet veel van af wist. Het contact met de klant is van groot belang. Daarom heb ik ervoor gekozen om de klant op de hoogte te houden van het werk wat ik voor hun doe. Als tip zeg ik: Plan per dag een aantal vaste momenten waarop je contact hebt met de klant.



Ook wij bij Simplex proberen de komende periode zoveel mogelijk vanuit huis te werken. De komende periode staat Simplex daarom klaar voor het optimaliseren en het inrichten van de bedrijfsprocessen op afstand. Wij hopen dat iedereen gezond is, zoveel mogelijk thuis werkt indien dat mogelijk is. Alleen samen kunnen we Corona onder controle krijgen.

Geïnspireerd geraakt door het verhaal van Joël?

Neem contact met ons op

Contact